top of page

گزارش يك جشنواره فيلمنامه نويسى در شهر لس انجلس

گزارش يك جشنواره فيلمنامه نويسى در شهر لس انجلس ٥ نكته مهم در فيلمنامه نويسى

اخر هفته گذشته بخت با من يار بود كه به نمايندگى از نشريه فيلمنامه نويسى لس انجلس و بنا به حرفه خودم كه فيلمنامه نويسى است در جشنواره فيلمنامه نويسى شهر لس انجلس ، حضور پيدا كنم. جشنواره اى مفيد كه براى حاضرين و برگزار كنندگانش موقعيت بسيار خوبى را فراهم كرد.كلاس هايى كه در مدت جشنواره برگزار شد، اشنايى ها و گفتگوهاى در گرفته ميان فيلمنامه نويسان و تهيه كنندگان، همه و همه از نقاط قوت اين جشنواره فيلمنامه نويسى بود. در اين فرصت درباره يكى از كلاسهاى بسيار اموزنده كه تحت عنوان"مدرسه حرفه اى فيلمنامه نويسى" توسط خانم "لى جزپ، Lee Jessup " برگزار شد، شرح مختصرى را خواهيد خواند. "لى" يك راهنماى حرفه اى فيلمنامه نويسان است، شايد عنوان شغلى او بنظر عنوانى ساختگى بيايد اما اين واقعا شغلى است كه او به ان منتصب شده است . او در خانواده اى رشد كرده است كه همه در كار توليد مواد صنعتى هستند .او اولين بار در شانزده سالگى براى پيشنهاد سازنده اش در مورد يك فيلمنامه ، بعنوان تشكر و پاداش از طرف فيلمنامه نويس پولى دريافت كرد و پس از اينكه در كورد چند فيلمنامه ديگر نظريات قابل تاملى ابراز كرد فيلمنامه نويس هاى بيشترى به او مراجعه كردند تا در ازاى دريافت پول به انان نيز نظراتش را بفروشد! امروزه در ميان فيلمنامه نويسانى كه به او مراجعه مى كنند، اسامى بسيارى از نامزدهاى دريافت جوايز "گلدن گلوب" و "امى" به چشم مى خورد.

رسيدن به جايگاه مناسب "لى"زمان رسيدن به نقطه اوج و جايگاه مناسب را براى يك فيلمنامه نويس حرفه اى، زمانى بين سه تا دهسال براورد مى كند. بعد از اين زمان تقريبى است كه يك فيلمنامه نويس حرفه اى صدايش را به گوش ديگران مى رساند و به اصطلاح ، ديده مى شود.اين فاصله زمانى گاهى مايوس كننده است اما راههايى براى تسريع و كوتاه كردن زمان وجود دارد كه من انها را "پنج گام" مى نامم. گام اول قطعا مهترين گام است اما در عينحال تمامى اين مراحل بايد همزمان انجام شوند.اين مسير شبيه راه پله نيست بلكه بيشتر به قدمهاى يك رقصنده شبيه است.

١- همزمان نوشتن دو يا سه فيلمنامه عالى را شروع كنيد! براى قانع كردن انهايى كه در مورد فيلمنامه شما نظر خواهند داد ، فيلمنامه نويس به دو يا سه نمونه خوب در يك "ژانر" يا سبك سينمايى احتياج دارد تا بعنوان نويسنده ان سبك، شناخته شود. اگر سه فيلمنامه در ژانر هاى مختلف را به يك نماينده تهيه كنندگان ارائه دهيد، انها را گيج كرده ايد. در حاليكه اگر بر فرض سه نمونه كمدى را به دست انها برسانيد انها در مورد شما يقين پيدا مى كنند كه كمدى نويس هستيد! اگر مى خواهيد براى تلويزيون بنويسيد بايد حتما دو "پلات" داستانى قوى(مشابه انچه در زمان جارى از تلويزيون پخش مى شود نه انچه حتى دو سال پيش پخش مى شده) ارائه دهيد و در ضمن هميشه بايد سه تا پنج خط داستانى اماده براى علاقمند كردن تهيه كننده در هرزمانى كه او را مى بينيد ، پس ذهن داشته باشيد. اگر بنظرتان كار مشكلى مى ايد، بايد بگويم ؛ البته كه كار مشكلى است! اما يك فيلنامه نويس مشتاق بايد نشان دهد كه كارش را جدى تلقى مى كند و در اين حرفه و مراجعه به تهيه كنندگان داراى سابقه است!

٢-براى كارتان و براى خودتان شجره نامه درست كنيد! از افراد باسابقه و صاحب نام در حرفه تان، نظرات مثبتى جمع اورى كنيد و به سابقه كارتان ضميمه كنيد. در رقابت هاى مربوط به فيلمنامه نويسى شركت كنيد و در صورت كسب امتيازهاى بالا و جوايز قابل تامل، انها را نيز به سابقه خود بيفزاييد. هرگز وقت خود را براى جشنواره هاى بى اهميت و در سطوح نازل تلف نكنيد. صاحب سبك باشيد، از طرق مختلف كه امروزه به بركت اينترنت در دسترس همه هستند براى ابراز و اثبات استعداد خود استفاده كنيد.

٣-فيلمنامه بخوانيد و فيلم ببينيد نويسنده فيلمنامه هاى ترسناك هستيد؟ بايد تمام فيلم هاى ترسناكى را كه در حال حاضر ساخته شده اند ديده باشيد و ببينيد و درضمن با تاريخچه فيلمهاى ترسناك كلاسيك نيز اشنايى داشته باشيد. مى خواهيد فيلمنامه پليسى بنويسيد؟ بايد تا انجا كه مى توانيد پلات داستانى تمامى فيلم هاى پليسى را بدانيد. منظور من اينست كه عاشق و طرفدار پروپاقرص سبكى باشيد كه مى خواهيد در ان زمينه بنويسيد.فيلمنامه هاى نگاشته شده مرتبط را بخوانيد، لااقل هفته اى يك فيلمنامه بخوانيد. ارجحيت در انتخاب با فيلمنامه هاى روز است اما از هر فيلمنامه اى نيز مى توان چيزى اموخت. فيلمنامه هاى بد به شما مى اموزند كه از نوشتن چه مواردى پرهيز كنيد و فيلمنامه هاى خوب نيز مسير صحيح را به نويسنده اى كه انها را مى خواند نشان مى دهند!

٤-فوت و فن صنعت سينما را ياد بگيريد! هرچه به نقطه نهايى بعنوان يك فيلمنامه نويس نزديكتر مى شويد بايد وقت بيشترى را به يادگيرى مقررات مربوط به صنعت سينما اختصاص دهيد.نام تهيه كنندگان و شركت هاى تهيه فيلم را بخاطر بسپاريد. با شرايط فروش فيلمنامه اشنا شويد، فيلمنامه نويسان موفق را شناسايى كنيد. وب سايت هايى مثل " Hollywood Reporter"، "Variety"، "Deadline" و "SSN Insider" بهترين منابع براى دريافت اخرين اخبار مربوط به سينما و فيلمنامه نويسى هستند.براى دريافت ايميل هاى روزانه از اين منابع ثبت نام كنيد ، بعد از چند هفته از انبوه اموخته هايتان شگفت زده خواهيد شد!

٥- زياد بنويسيد و همواره بنويسيد وقتى دو يا سه فيلمنامه خود را نوشتيد،از نوشتن فيلمنامه باز نايستيد.به نوشتن ادامه دهيد و انچه در ذهن داريد به روى كاغذ بياوريد.اگر شرايط زندگى تان به شما اجازه نمى دهد كه هرروزه ساعاتى را صرف نوشتن كنيد براى خود برنامه اى مطابق وضعيت زندگى خود تهيه كنيد و نسبت به اجراى ان برنامه خود را متعهد كنيد. مهم نيست اگر برنامه شما روزى يكساعت و انهم يك روز در ميان و يا حتى روزى يك صفحه باشد، هر برنامه اى را كه مى توانيد اجرا كنيد بطور مرتب انجام دهيد و تكرار كنيد.

و در انتهاكسب بهترين نتيجه با نوشتن مداوم در تمامى جلساتى كه هفته گذشته شاهد بودم از زبان افراد بسيارى شنيدم كه همگى معتقد بودند فيلمنامه نويسى، حرفه اى است كه مثل ماراتن به توان و استقامت زيادى احتياج دارد. در اين حرفه نمى توان به نوشتن تنها يك فيلمنامه و دريافت دستمزد شش رقمى دل خوش كرد.در بازار رقابت امروز اين امرى محالست ، بنابراين هميشه بايد روى پيشرفت گام به گام در حرفه متمركز شد ، فيلمنامه هاى نوشته شده توسط يكنفر بايد مرتب بلحاظ كمى و كيفى ارتقاء يابند. فيلمنامه نويس بايد تمام تلاش خود را معطوف به اين رشد تدريجى كند تا به جايگاهى كه شايسته اوست برسد.

اين متن برگردان فارسى گزارش خانم انجلا بوراسا از جشنواره فيلمنامه نويسى كه در تاريخ ٣٠ و ٣١ ماه مه ٢٠١٥ در شهر لس انجلس برگزار شد.


Recent Posts
bottom of page