top of page

اهداف غيرممكن، موانع غيرممكن

اهداف غيرممكن، موانع غيرممكن!

تنها در يك قايق با يك ببر وحشى و گرسنه، زنده ماندن بعد از سقوط هلى كوپترتان در منطقه جنگى در سومالى... ايا "شخصيت" داراى هدفى غيرممكن است؟ ايا او را تا حد امكان به بن بستى كه خلاصى از ان غيرممكن بنظر بيايد رانده ايد؟ ايا او را كاملا از پا دراورده ايد؟ ايا او را به مخاطره انداخته ايد؟ اگر جوابتان مثبت است باز هم او را تحت فشار بيشترى قرار دهيد! چرا؟ براى اينكه خالق يك درام كامل و استثنايى شويد.نويسندگان توانا موانع پيچيده اى را بر سر راه شخصيت هاى داستانى قرار مى دهند تا شخصيت با چيره شدن به ان موانع به شخصيتى برجسته و قدرتمند تبديل شود. تماشاگر نيز براى ديدن اين كشمكش علاقمندى بيشترى از خود نشان خواهد داد. قبل از شروع به كار، از سخت ترين موقعيت هايى كه به فكرتان مى رسد فهرستى تهيه كنيد. مثل همان موقعيت گير افتادن در يك قايق با ببر گرسنه، در چنين شرايطى شخصيت چه كارهايى مى تواند انجام دهد؟ مطلقا نخوابد! خود را به اب بياندازد! انقدر غذا به ببر بدهد تا ببر او را نخورد! از توانايى هاى يك رام كننده حيوانات وحشى استفاده كند تا ببر را ارام نگهدارد! ببر را با خوراندن اب شور دريا از پاى دراورد! قايق را بطرف خشكى هدايت كند كه امكان فرار از دست ببر برايش فراهم شود!

اين فهرست لازمست اما كافى نيست تا زمانى كه براى هركدام از موقعيتهاى پيش بينى شده پاسخى داشته باشيد، همان قانون معروف "چه مى شود اگر!" كه نبايد لحظه اى از ذهن يك نويسنده پاك شود. اگر شخصيت به خواب برود توسط ببر دريده مى شود! اگر خود را به اب بياندازد ، كوسه ها او را مى خورند! اگر به اندازه كافى به ببر خوراك نرساند، ببر گرسنه او را خواهد خورد! اگر نتواند ببر را رام كند ، باز هم كشته خواهد شد! اگر نتواند ببر را وادارد كه از اب شور دريا بخورد، چه؟ اگر نتواند خشكى را پيدا كند خودش و ببر ، هردو به دلايل مختلف خواهند مرد!

نكته اين مثال ، به ببر گرسنه و انسان تنها، ارتباطى ندارد، بلكه منظور ، قرار گرفتن قهرمان در موقعيتى بسيار مخاطره انگيزست كه بايد با اتخاذ تصميم مناسب و جسارت اميز بر ان غلبه يابد. وخامت شرايط بايد در مسير پيشرفت قصه ، بتدريج بيشتر شود تا مخاطب براى رسيدن به نتيجه نهايى از خود علاقمندى بيشترى نشان دهد.

حال، فهرست خودتان را از موقعيتهاى ناممكن تهيه كنيد و تمامى راههايى را كه شخصيت مى تواند براى عبور، غلبه و يا رسيدن به ان موقعيت ها طى كند، پيدا كنيد و با انتقال انها به روى كاغذ، صاحب انبوهى از خطوط داستانى شويد!

ترجمه و تلخيص از متن نوشته شده توسط؛ Signe Olynyk LA Screenwriter May 2015


Recent Posts
bottom of page